Sunday 9 October 2011

37 Perkara Pasal Saya Yang Mungkin Korang Tak Tahu:

1.     Saya suka mengadap komputer pagi-pagi. sebab suasana masa tu damai dan hening, tak ada orang nak kacau.
2.      Bagi saya, ibu bapa adalah kekasih awal dan akhir. Saya benci orang yang tak tau nak hargai   dan hormati orang tua. Kalau boleh nak sumbat muko orang tu dalam loji tahit….huhu..
3.   Saya juga tak boleh tengok orang-orang tua dalam keadaan sedih, penat di tepi jalan atau mana-mana sahaja..terutama yang menjual di kaki lima... kalau saya nampak keadaan tu seminggu saya akan ingat orang tu... huhuhu.. sedih... saya akan fikir mana anak dia.... :(
4.     Masa kecil-kecil dulu, saya selalu dengar orang bisik-bisik..." tengok tu, mata dia mata sabun.." saya langsung tak faham ape itu mata sabun. Bila di sekolah menengah kawan2 selalu tny kenapa mata saya warna coklat..saya cakap tak tahu...pergi mana-mana orang akan tanya pakai lens ke...bila dah jadi cikgu ni..anak-anak murid tanya..”cikgu mata cikgu ori ker..?” “cikgu, pakai lens brand ape, no.berape,kaler ape...“ puas saya nak menjawab sebab hari-hari tanya soalan sama setiap kali masuk kelas..huhuhu. .malah ade yg terpercaya siap suruh saya buka lagi.. =(
5.   masa tingkatan 6 bawah first time seorang cikgu tegur saya..”kenapa datang sekolah pakai lipstick..?” hah..? terkejut saya....sedangkan saya langsung tak pakai lipstik ..”cikgu mane ado sayo pakai lipstik”  “ye ker awak ni..habis tu kenapa bibir awak merah, lain kali jangan pakai lipstik kat sekolah yer farah..” huhuhu..sedih..bila cikgu tak percaya =(..
6.   First time masuk wayang time umo 19, punya la gabra…masa tu kat kelatan ada panggung wayang lagi kat bazar Kota Bharu…rupanya tak sangka itu tahun last panggung wayang kat kelatan…movie tu dah lupa tajuk…masa tu tengok gan kawan laki... now laki tu dah kawin pun ade anak 2 dah sekarang.. ;D
7.   saya tak suka sangat-sangat orang yang sombong dan panas baran. saya rasa nak tenyeh-tenyeh je muka orang tu... Satu lagi jenis yang suka meninggikan suara bila bercakap. saya tak boleh bila orang bercakap tinggikan suara sebab saya ni jenis sensitif..nanti mengalir la air mata...kan bagus kalau cakap elok-elok....oppss..! satu lagi tertinggal...saya cukup benci dengan orang suka bercakap bohong dan penipu...
8.     Bila saya rindu, saya akan laung nama orang tu. Tak kiralah dalam hati ke atau berkata-kata yang pastinya orang lain tak kan dengar... hehehe..positifkan diri...mungkin dengan cara tu...dia pun mendengar bahasa naluri saya..
9.       Saya seorang yang sangat pemalu jika bertemu dengan orang yang ada kaitan dengan LOVE..
10. Kalau nak tahu saya bukan manusia yang keras hati… hati saya sangat lembut... ermmm... lembut cam ape ek.. cam pau yg baru masak kot... hehe... kalau saya marah pun cepat sejuk.. so tak payahlah nak bersusah payah pujuk saya...
11.   Saya sukakan benda yang kreatif..saya pun suka bidang kecantikan. Saya suka tengok benda-benda cantik, orang cantik, orang bergaya... kalau ada orang cantik depan saya.. saya akan terus pendang die... sampailah orang tu perasan..heheh.. saya tak lokek berhabis demi nak menjadi seorang wanita impian. Siapa tak nak cantik, kan2!  Saya sanggup bersengkang mata tak tidur untuk buat sesuatu yang hasilnya ’cantik’ di mata saya dan mata orang lain..
12.  Saya suka benda yang lain daripada yang lain.. kalau boleh tak mahu sama dengan orang... sebab itu saya suka mereka sendiri... tapi lepas tu kalau ada orang nak tiru.. saya tak kisah dah sebab saya dah dapat dulu merasanya... hehehe...
13.    lagi satu..... saya tak suka tengok benda yang bersepah... terutama kat rumah, dalam bilik, dapur....... bila saya tengok tempat yang semak hati saya tak kan tenang.. sepenat mana pun saya masa tu saya tetap akan kemas..... saya tak suka orang yang suka buat sepah...
14.   pantang kalau barang saya di usik tanpa kebenaran saya....
15.  saya memang allergic kena geletek... saya juga mudah terkejut... saya tak suka kalau ada orang cuba bergurau sehingga mengejutkan saya..’kejut beruk’ orang kelate cakap.. saya boleh marah tau sb saya rasa jantung nak tercabut.. kalau saya dengan mak sedara cik da penyakit terkejut saya lagi melampau...  lagi satu.. saya ni gayat.. nak langkah longkang pun saya takut... apatah lagi kalau berada tempat tinggi dan pandang bawah.. rasa nak pengsan jer......
16. saya geli binatang yang jenis lembut-lembut macam ular, tikus, cicak... lebih-lebih lagi bila binatang ni dah mati dan urusan nak kebumi. masa sekolah dulu banyak kali juga la saya tersempak dengan ular dah tak igt berapa kali sb banyak kali terserempak dengan ular dalam rumah...huhu.. sb saya ni jenis penggeli ular dalam TV dan gambar pun saya tak sanggup tengok..apatah lagi secara live.. saya pernah nampak ular lalu depan almari dalam rumah.. 1 minggu saya tak nak pijak kat tempat tu..kalau saya lalu juga saya akan pakai selipar..kadang2 saya terlupa main jalan je..bila teringat saya terus melompat menjerit.. walhal ular dah tak de.. tp ’bekas’ dia tu buat saya geli...walaupun tak tinggal ’bekas’ langsung..
17.  Aaa...satu lagi, orang akan kata saya pediam… sebenarnya kalau orang tak kenal saya memang cakap saya ni pendiam dan pemalu.. tapi sebenarnya saya ni terlebih peramah tau kalau dengan orang yang rapat dengan saya... kalau dalam family saya paling kecoh... saya happy go lucky juga otak giler... sb tu saya tak pandai berkawan dengan orang yang pendiam.... sebab say ni kecoh.. suka buat lawak walaupun lawak bodoh.... hehe.. kalau orang tu ramah dengan saya.. saya 2 kali ganda akan ramah dgn dia...
18.    masa kecik dulu rasanya umur 7 tahun saya pernah kena 6 jahitan kat tepi mata sebelah kanan sb panjat pagar depan rumah lepas tu tercucuk kat  pagar... nasib baik tak kena dalam mata.. parut tu masih ada sampai sekarang..
19.  seumur hidup saya.. sampai sekarang ni...  dah 2 kali saya naik ambulans.. first time saya teman kawan saya yang pengsan kat sekolah hantar ke HUSM tahun 2001.. kali kedua saya sendiri yang sakit.. mama yang teman dalam ambulans tu..saya kena gastrik yang teruk sampai tak boleh bangun sebab terlalu banyak muntah tahun 2009 masa tu hari raya puasa...huhu..kena tahan di HUSM selama 13 jam..
20.    saya tak suka orang yang merokok dan yang sewaktu dengannya. ....
21.    saya benci orang main ambik hak saya tanpa diperkenan. Pastu bajet milik dia sepenuhnya sebelum masa.
22.    saya tak pandai nak buat jahat.. balas dendam kat orang.. walau cam mana orang tu buat kat saya.. saya tak pandai nak balas balik.. marah saya hanya sekejap jer..lepas tu saya boleh senyum lebar kat dia walaupun die dah buat ’tahik’ kat saya... huhu.. itula saya selalu kena tipu.. (teringin sekali sekala nak buat jahat kat orang hahaha)
23.    Bila susah hati kepala saya akan sakit terutama bahagian dahi…. Dan selera akan makan akan hilang….. tp kalau terlampau gembira menerima sesuatu berita tak selera makan juga… terus kenyang.. heheh.. kalau saya penat pun selera makan akan hilang
24.  saya ni agak cerewat kalau bab makan… kalau Makanan tu tak sedap saya tak akan makan.. kalau makan pun tak kan habis walaupun masa tu saya lapar tahap cipan….
25.  Saya juga cerewet kot nak pilih calon suami…..  hehehe...ada ciri-ciri tertentu. Rahsia tau! Tp yang pastinya orang itu mesti lebih bijak segala-galanya daripada saya dalam agama dan pendidikan… ;D
26. Lagi satu saya ni jenis yang tak sabar… tak sabar ape… saya tak suka orang buat saya tErtunggu-tunggu… saya cukup sakit hati dan geram bila orang cakap…” ala,,,, nantilah…. Satu hari nanti aku bagi tahu.. or nantilah.. lepas-lepas ni aku cite la kat kau or aku ada sesuatu nak bg tahu kau…tp tunggu masa yang sesuai.. dan sewaktu dengannya….. tolonglah.. kalau dengan saya jangan buat cam ni… tak sukaaaaa!!!
27. Ermmm...saya ni sensitif juga orangnya ...  kalau tengok orang  nangis.. saya pun akan nangis.... beria-ria pulak tu tolong nangis untuk orang... haha..
28.    orang ’berkira’ dengan saya.. saya juga akan ’berkira’ dengan orang tu....
29. saya tak pandai buat sombong walaupun ada yg cakap saya sombong... kalau ada orang berlagak sombong dengan saya kan..kan... saya senyum dia buat tak tahu, saya tegur dia jawab cam tak nak jawab jer... eeee... dia ingat dia sape... dah banyak kali saya terkena dengan orang cam ni masa sekolah, masa kat u dan masa kat kerja... dan saya akan menyumpah2 tp dlm hati jer la... tapi kan.... walau cam mana pun orang tu buat kat saya.... saya tetap tegur dan senyum gak..huhuhu.. memang muka saya ni jenis tak malu kot..............
30.  kalau orang tu baik dengan saya... saya berpuluh kali ganda buat baik dengan orang tu..... saya hargai orang yang hargai saya...
31.   shhhhhh...!!! sebenarnya kan...kan... saya ni jenis kuat makan tau... tanyala family saya kalau tak caya... tapi nak buat cam mana makan banyak pun badan tak mau naik juga... tp ni untung ni semua benda leh sumbat so tak payah fikir nak diet kan..kan...
32.  saya seorang sangat berdikari dan gagah tak terperi hehe... so sape yg jadi suami saya nanti beruntung la anda.. ahaha. walaupun tempat tu baru bagi saya... saya akan usaha sendiri… daripada kecil lagi saya suka berdikari.. tak mau menyusahkan orang.. kecuali saya memang tak boleh buat sendiri.... saya pernah berjauhan dengan keluarga untuk merasai susah payah cari duit, saya berkerja di kedai menjual buah di Taman warisan putrajaya masa tu saya tengah tunggu result STPM tahun 2002... naik motor buruk ’honda samah’ dalam bandar putrajaya.. kadang-kadang selisih dengan kete ’pak lah’ p kerja...
33.  jangan terkejut kalau saya katakan... masa tunggu result SPM 2000 saya boring dok rumah.. saya membuat kuih ’che mek molek’ dan saya jual waktu pagi bagi kat jiran sebelah rumah ’kak cik aroh’ sb die buka kedai makan pagi... memang glamor la che mek molek anak hj pok nik daud dan hajah noriah kg bukit bator... hahaha..
34.  dan jangan terkejut juga..... time cuti masa kat univesiti dulu balik kampung saya buat pau, apam gula hangus, che mek molek, dan kuih ketayap jual waktu petang.. saya letak kat ’kedai sup kak ha’ dan waktu pagi saya letak kat kedai ’kak ja’.... masa tu memang glamor anak daro pok nik daud bukit bator.. semua orang tanya kuih sape ni sedap.. heheh..
35.  bila dah habis belajar di UPM.. tunggu konvo... nak cari duit... saya p kerja di kedai kain ‘salem aziz’ wakaf che yeh kelantan.
36.  saya jenis yang tak mudah berputus asa... saya akan buat  sehinggalah sampai satu tahap saya memang dah tak boleh melakukannya lagi... tapi Alhamdulillah.. setakat ini saya tak pernah gagal dalam apa yang saya lakukan walaupun hasilnya tak lah seperti yang saya harapkan tapi sekurang-kurangnya saya telah berusaha bersungguh-sungguh....
37.   saya bahagia dengan apa yang saya ada sekarang... walaupun ada yang tanya kenapa saya tak kawin-kawin.. tak nak kawin ker.... ok.. ini jawapan saya:

” setiap manusia yang dilahirkan mempunyai keinginan , kemahuan, kehendak masing-masing... setiap orang mahukan yang terbaik dalam hidup kita... setiap orang mengharapkan dapat berkahwin dan hidup semati dengan pasangannya... setiap pasangan yang baru berkahwin mengharapkan ikatan dan kebahagian yang dirasai pada hari itu akan kekal sehingga ke akhir hayat... tapi kita sebagai manusia hanya mampu merancang tapi yang menentukan segala-galanya adalah TUHAN yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui... DIA bagi apa yang kita perlu bukan yang kita mahu.....dan kita sebagai hambanya hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawal pada NYA. Hanya DIA di atas sana”

 SEKIAN TERIMA KASIH

P/S: Sebenarnya banyak lagi pasal saya.. kalau cite kat sini 1 tahun pun tak habis.. lagipun blog ni bukan bertujuan untuk cerita pasal saya.. tapi ni kiranya sebagai iklan... hehehehe....


3 comments:

  1. y no.9 2 betul ke kak fara??..hehehe.^______^

    ReplyDelete
  2. akk letak la shoutbox kt blog akk..supaya sng org nk tngglkn jejak..hehehe

    ReplyDelete