Monday 10 October 2011

TXGA6329


Dalam banyak-banyak kursus yang saya pelajari... saya lebih suka dan tertarik dengan kursus Kelemahan Komunikasi Manusia (TXGA6329)

Kursus ini merupakan pengenalan kepada pembahagian asas komunikasi manusia berdasarkan jenis-jenis ketidakupayaan atau kelemahan. Perbincangan yang meluas tentang kelengahan pertuturan dan bahasa yang disebabkan oleh kekurangan atau kehilangan keupayaan pada peringkat developmental atau perolehan. Aspek seperti defisit fonetik/fonologi, kekurangan/kehilangan tatabahasa serta leksikal/semantik juga dibincangkan. Ini termasuk masalah pragmatik dalam sindrom-sindrom yang biasa ditemui seperti Austisme, sindrom Down, Afasia serta sindrom defisit tumpuan dan kecacatan hiperajtif (ADHD). Kelemahan suara dan kelancaran serta pendengaran juga dianggap sebagai sebahagian daripada kelemahan.

Masa belajar kursus ni saya rasa macam doktor dah... hehehe... sebab pensyarah tunjuk pada kami peti suara orang gagap bercakap, lepas tu suara yang kecil tu (sengau) pun ada.... masa ambil kursus ni la tiba-tiba saya dapat idea untuk tajuk disertasi saya....


P/S: tak sempat ambil kursus Pertuturan dan Pendengaran iaitu mengkaji unsur-unsur dalam penghasilan dan penerimaan bunyi dalam kalangan manusia normal dan manusia cacat.



No comments:

Post a Comment