Monday 10 October 2011

Panduan program pascasiswazah

Program sarjana:

1-     sarjana secara kursus
-         terdiri daripada 36 jam kredit yang melibatkan kursus-kursus berikut:
kursus teras           15 jam kredit
kursus pilihan         21 jam kredit
-         bahagian laporan penyelidikan  6 jam kredit

2-    sarjana secara kursus dan disertasi
-         bahagian kursus terdiri daripada 18 jam kredit yang melibatkan kursus berikut:
kursus teras           9 jam kredit
kursus pilihan         9 jam kredit
-         bahagian disertasi 18 jam kredit

3-    sarjana secara kursus klinikal
- untuk fakulti perubatan dan pergigian

4-    sarjana secara disertasi

= program saya ialah sarjana secara kursus dan disertasi=

Tempoh minimum bagi program ini adalah selama (3) tiga semester dan tempoh maksimumnya adalah selama (10) sepuluh semester.
Pada awalnya saya memilih program sarjana secara kursus tetapi setelah dinasihati oleh pensyarah saya terus menukar program kepada sarjana secara kursus dan disertasi. Menurut pensyarah saya, kalau kita bercadang untuk menyambung pengajian di peringkat PHD lebih baik kita buat tesis. Lagipun beza dengan laporan kajian sedikit jer..

-    Laporan penyelidikan dan kertas projek = tidak melebihi 20,000 patah perkataan.
-    Disertasi = tidak melebihi 30,000 patah perkataan

So kita dapat lihat di sini perbezaannya sikit sahaja tapi kerja dan penat lelah sama sahaja untuk menyiapkan kedua-dua projek ini. Tapi kalau bagi siapa yang rajin nak masuk kelas dan jawab exam pilih lah secara kursus, kalau sape yang malas nak masuk kelas dan exam pilih secara kursus dan disertasi. Kalau tanya pendapat saya yang mana lagi bagi baik.... ermm...

” kalau siapa yang nak ilmu pengetahuan lebih saya sarankan ambil secara kursus sebab dapat belajar 7 kursus, bagi yang nak habis cepat pun pilih ni juga. Kalau program ni juga senang nak dapat PNGK tinggi.. kebanyakan yang lulus master dengan cemerlang yang ambil sarjana secara kursus.

Tetapi bagi sesiapa yang berminat bidang penyelidikan untuk meneroka dan melangkah lebih jauh lagi saya sarankan pilih secara kursus dan disertasi. Untuk lulus master dengan cemerlang ambil program ni agak susah sebab ramai yang tersangkut di bahagian II iaitu tesis. Tapi kalau pilih program ni kena disiplinkan diri... kalau tak tahu nak disiplinkan diri dan tak yakin pada diri sendiri jangan pilih program ni” banyank cabaran dna dugaannya. Tapi biasa la kalau kita nak sesuatu yang berharga kena la bersusah-susah dahalu kan...”

Secara jujur la saya cakap kat sini.. bukan nak menakutkan semua orang tapi saya nak semua orang tahu.. hanya orang yang pernah melalui sahaja yang tahu betapa besarnya dugaan untuk menyiapkan tesis. Bagi pelajar full time pun nak pecah kepala apatah lagi yang menjadi pelajar dalam masa yang sama juga menjadi pekerja.. hanya Allah je tahu.. nak muntah, nak pecah kepala saya... time tu rasa rasa menyesal jer sambung belajar.. rasa tak nak belajar dah lepas ni... tapi bila dah berjaya siapakan tesis dan dapat keputusan... rasa syukur sangat-sangat.. kepuasan dan rasa bangga sangat-sangat pada diri sendiri... ( dlm hati mula la.. nak sambung lagi la lepas ni..heheh)

Tapi jangan risau... saya percaya semua orang boleh melakukan.. yang penting kita mesti berusaha dan tawakal pada Allah pasti boleh... seorang pelajar tingkatan 2 pernah tanya saya:

Pelajar:   “cikgu boleh ke saya berjaya...?

Saya:       “kenapa pulak tak boleh...?

Pelajar:   ”ye la.... saya kan berada dalam kelas hujung... mesti tak sempat lagi nak kejar kawan-kawan yang lain.....

Saya:       ”la.... awak tak boleh cakap macam ni... awak tak boleh mengalah sebelum awak berjuang.... walau di mana awak berada sekarang belum tentu awak akan berada di tempat tu selama-lamanya. Tak semestinya sekarang awak berada di kelas akhir masa depan awak dah gagal dan tak semestinya kalau yang berada di kelas pertama masa depan dia berjaya. Perjalanan awak masih lagi jauh...... awak masih lagi ada masa untuk membentuk diri awak sama ada awak akan menjadi seorang yang gagal ataupun seorang yang berjaya. Cikgu dulu masa kat sekolah pun bukannya berada di dalam kelas yang pertama juga. Ingat ni.... kalau awak nak jadi manusia yang berguna, manusia yang berjaya, anak yang menjadi kebanggaan ibu bapa awak... awak belajar la bersungguh-sungguh.. jangan main-main, jangan cepat putus asa mudah menyerah kalah, jaga hubungan awak dengan Allah..lepas tu tawakal... Insya Allah.. awak akan jadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat.. sekurang-kurangnya awak berusaha daripada awak tidak melakukan apa-apa, walaupun adakalanya yang diusahakan itu gagal.



Syarat lulus dengan cemerlang sarjana ialah:

1- Program sarjana secara kursus
-                     mengekalkan CGPA 3.70 ke atas....

2- Program sarjana secara kursus dan disertasi
          -        Mengekalkan CGPA 3.70 ke atas...
          -        Disertasi tiada pembetulan minor
(tak boleh salah satu, kena dua-dua cemerlang baru dapat sarjana lulu dengan cemerlang)

P/S: tiada sesiapun manusia kat dunia ni yang tidak pernah merasai kegagalan dan kekecewaan. Gagal dan kecewa adalah satu lagi bentuk kejayaan kerana dengan kegagalan akan terbentuklah kemahiran. Walau siapa pun kita sekarang kalau kita tidak menjaga hubungan denga Allah apa yang kita lakukan hanyalah sia-sia...
=semoga berjaya untuk kawan-kawan dan pelajar-pelajarku..=








No comments:

Post a Comment